TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası
ZİGANA GEÇİDİ HAKKINDAKİ ODA GÖRÜŞÜMÜZ TAKA GAZETESİNDE YAYIMLANDI
Zigana Tünellerinin Hemen Yapılması ve Kalkınma Bakanlığı tarafından programa alınması hakkındaki Şube görüşümüz Taka gazetesinde yer aldı.

Karadeniz`i Doğu Anadolu`ya bağlayan tarihi ipek yolu güzergâhında bulunan Zigana Dağına yapılacak yeni bir tünel gerek Karadeniz bölgesinin gerekse Doğu Anadolu`nun ekonomik ve sosyal gelişimi açısından büyük önem arz etmektedir. Zigana`ya yapılacak yeni bir tünel bölge ekonomisine büyük bir getirisi olacak ve özellikle Trabzon Limanının Türkiye`nin en önemli limanı olmasını sağlayacaktır. Trabzon Limanının öneminin artmasının da bölgedeki tüm illeri reel ekonomik anlamda önemli katkı sağlayacağı açıktır.

1988 yılında yapımı tamamlanan 1702 metre uzunluğunda tek tüp olarak hizmet veren mevcut ZiganaTüneli dağın zirvesine yakın 1820 metre kotunda bulunmaktadır. Trabzon–Erzurum Bölünmüş Devlet Yolu projesi kapsamında yolun yapımı devam etmektedir. Mevcut Zigana Tünelinin tek tüp olması, tünel ve yol standardının düşük olması ve yüksek kotta bulunması nedenleriyle günümüz teknolojisine uygun yeni bir tünel yapma ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Yeni Zigana Tüneli çift tüplü olarak yaklaşık 1200 metre kotlarında projelendirilmiş olup mevcut Zigana tüneline göre 600 metre aşağı kottan yapılacaktır. Buda olumsuz kış şartlarında kar ve sis mücadelesi yapmadan araçların tünele girip çıkmasını kolaylaştıracaktır.

Şu andaki mevcut yol konumu ile boyuna eğimler yüksek oluşu ve düşük hızlar nedeniyle, yakıt tüketimi artmakta, yol üst yapısının donma çözülme döngüleri dolayısıyla daha fazla bakım ve rehabilitasyon giderleri artmakta, sis problemi ve buzlanma belirgin olarak kendini gösterdiğinden dolayı ulaşım güvenliği de tehlike arz etmektedir. Diğer taraftan bu tünel ile Trabzon–Gümüşhane dağ yolu 7,5 kilometre kısaldığından Yeni Zigana Tüneli`ne harcanan paranın sadece 4 yılda geri döneceği yetkililerce ifade edilmektedir.Yolcu ve yük taşımacılığında çok önemli faydalar sağlayacağı aşikar olan bu tünel yapıldığında işletme maliyetlerinin olumlu yönde etkileneceği zamanla görülecektir.

Dünyada gelişen teknolojiyi yakından takip eden Karayolları teknik elemanları tünelcilik konusunda dünyada söz sahibi olan Türkiye`yi baştanbaşa karayolu tünel ağıyla ören uzman kadroya ulaşmıştır.
Yaklaşık 13 kilometre uzunluğunda olup Trabzon–Gümüşhane–Bayburt–Erzurum arasındaki yolu kısaltacak olan Yeni Zigana Tüneli Projesi`nin Karayolları Trabzon Bölge Müdürlüğü mühendisleri tarafından tamamlanmış olması bölgemiz için çok önemli bir hamledir. Karayolları 10. Bölge Müdürü Selahattin Bayramçavuş başta olmak üzere emeği geçen bütün mühendis arkadaşlara teşekkür ediyorum.

Karayolları üzerine düşeni yapmıştır. Şimdi bu hamle sırası bölge milletvekillerine gelmiştir. Trabzon, Gümüşhane, Bayburt, Erzincan ve Erzurum milletvekilleri ve belediye başkan adayları, bu projenin hayata geçirilmesinde Kalkınma Bakanlığı`nın yatırım programına alması için baskı yapmaları gerekmektedir. Sayın vekiller işte size fırsat. Hazır Mart 2014 yerel seçimleri öncesinde hep beraber el ele verip Kalkınma Bakanlığı`na baskı yaparak bu projeyi hemen yatırım programına alındığının müjdesini bizlere verin.

Semih PEKER
Jeoloji Mühendisleri Odası Trabzon Şube Başkanı

Okunma Sayısı: 3256
Fotoğraf Galerisi
TMMOB
Jeoloji Mühendisleri Odası