TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası
23. DÖNEM ÇALIŞMA PROGRAMI

GİRİŞ

TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası 10-11 Nisan 2010 tarihinde Ankara‘da toplanan 22. Olağan Genel Kurulumuzda kabul edilen kararlar ve Sonuç Bildirgesinin yönlendiriciliğinde hazırlanan çalışma programımız;   dünyaya ve ülkeye bütünlüklü  bakışın  oda düzleminde yansımasını ifade eder.

ODA ÇALIŞMA İLKELERİ

Odamız çalışmalarını, bütün örgüt birimleriyle birlikte aşağıdaki temel ilkelerimiz doğrultusunda yürütmeyi esas alır.

Oda çalışmalarını sermayeden, devletten, idareden bağımsız yürütmek;

Oda çalışmalarını halktan emekten demokratikleşmeden yana antifaşist, antiemperyalist bir temelde yürütmek, meslek ve meslektaş sorunlarının ülke ve toplum sorunlarından ayrılmayacağı ilkesini bilince çıkartmak;

Her tür eşitsizliğin giderilmesinde olduğu gibi, kadın üyelerimizin toplumsal eşitsizliğini bir nesnel durum kabul ederek kadın sorununda da pozitif destek politikalarını esas almak;

Meslektaşların ve mesleğimizin gelişmesini sağlamak, mesleğimizin saygınlığını yükseltmek, meslek ve bilim etiğini korumak ve kamuoyunda gördüğü ilgi ve duyulan güvenin korunması ve pekişmesi yolunda gereken titizliği göstermek;

Jeoloji Mühendisliği eğitim süreci ile mesleki uygulama standartlarının günümüzün bilim ve mühendislik normlarına uygun olarak ele alınmasını ve eksikliklerin ivedilikle tamamlanması yönünde çalışmalarda bulunmak;

Meslek uygulamalarında yurttaşların can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek, çağdaş bilgi ve teknolojinin yararlarını onlara aktaracak kapsam ve nitelikte hizmetler verilebilmesi için gereken her türlü tescil, denetim, eğitim ve yardımı sağlayıcı olmak;

Kamuoyunun mesleki ve teknik konularda doğru bilgilendirilmesi ve yanlışlıklara karşı uyarılmasında üzerine düşen görevi titizlikle yapmak;

Yaşam çevresinin kirletilmesine ve tüketilmesine, yerleşim alanlarını afete dönüştüren doğa olaylarına karşı güvenliksiz kılmaya yönelik her türlü girişime karşı mücadele etmek, sağlıklı ve güvenli çevrede yaşamanın bir insan hakkı olarak görülmesini sağlamak, bu konularda veri ve bilgi derlemek, görüş oluşturmak, kamuoyunu aydınlatmak, yetkilileri uyarmak, yasal düzenlemelere müdahil olmak, meslek odaları, sendikalar vb. Demokratik Kitle Örgütleri ile bu amaçlara yönelik ortak çalışmalar yürütmek;

Doğal kaynakların kamu yararı ve bilimsel - teknik kurallara uygun işletilmesi , bu konudaki kazanımların korunması yolunda mücadele vermek;

Meslek alanlarımızın düzenlenmesi ile ilintili tüm yasal süreçlere bilimsel ilkeler, mesleki birikimlerimiz ve kamu çıkarları temelinde müdahil olmak ve kamuoyu yaratmak,

Jeoloji biliminin özgül alanlarında, mühendislik uygulama alanlarında yapılan çalışmaları kamuoyu, meslektaşlarla, üniversitelerle paylaşmak amacıyla sempozyum, konferans, kolokyum, çalıştay vb. çalışmaların yapılmasını sağlamak. Bu çalışmaların düzenlenmesi önceliğinde meslektaşların, toplumun, söz konusu bilimsel alanda duyulan ihtiyaçlarının karşılamasını göz önüne almak, kişisel, akademik vb. özel beklentilerden arınarak faaliyetleri sürdürmek,

Üyeler arasındaki iletişimi sağlamak ve geliştirmek; Üye olmayan meslektaşları üyeliğe özendirmek;

Gizli ve açık işsiz konumunda olan Jeoloji Mühendislerinin sorunlarına çözümler getirilmesine yönelik kamu ve özel sektörde Jeoloji Mühendisi istihdamının arttırılması için çalışmalarda bulunmak, mesleki içi eğitimlerle mesleğe hazırlamak,

JMO öğrencilerinin mesleğe hazırlanmasında ışık tutucu olmak; Mesleğe yeni başlayan genç üyelerin doğru yönlendirilmesinde, bilgi birikimlerinin hızlı biçimde geliştirilmesinde yol gösterici olmak ve gereken hizmet içi eğitim olanaklarını sağlamak;

Emekli ve meslek dışı kalmış üyelerin meslek toplumu ve oda ile bağlarını korumak ve deneyimlerinin yaygınlaştırılmasında aracı olmak,

JMO üyeleri ile canlı bağlar kurmak, karar verme süreçlerine etkin katılımlarını sağlamak, dayanışmayı güçlendirmek; bunu sağlamanın aracı olarak karar alma süreçlerinde en küçük örgüt birimi olan işyeri temsilciliğinden başlayarak il temsilciliği, şube danışma kurulu, şube YK, Oda Danışma Kurulu ve MYK işlerliğinde kollektif iradenin esas alınmasını sağlamak, kurumsal eksiklikleri tamamlamak ve örgütsel işleyişin her alanında demokratik merkeziyetçilik ilkesini hayata geçirmek;

Oda mali politikalarında merkezi ve bütüncül kaynak planlamasını temel alarak, mali kaynaklarımızın değerlendirilmesinde saydamlık ve titizlik anlayışımızı sürdürmek;

Oda gelirlerinin temel kaynağının üye aidatına dayalı olması lkesiyle hareket ederek, örgüt birimlerinin hizmet üretimini ticari ilişkiye indirgenmesine karşı durmak;

Meslek şovenizminin, egemen siyasal sistemin işine yarayan, örgütün zayıflatıcı işlevi olduğunu kabul ederek ve böl-parçala-yönet politikalarına karşı örgütsel bilinci oda bünyesinde ve TMMOB içerisinde geliştirmek,

Örgütlülüğü geliştirmek için mekan ve olanakların ortak kullanılmasını, oda bünyesinde ve TMMOB içerisinde yerleştirmek;

Kamu ve özel sektörde ücretli olarak çalışan jeoloji mühendislerinin çalışma ve ekonomik koşullarının düzeltilmesi için sendikal örgütlülükle uyum içinde çalışmalar sürdürmek;

Kamuoyunun mesleki ve teknik konularda doğru bilgilendirilmesi ve yanlışlıklara karşı uyarılmasında üzerine düşen görevi titizlikle yapmak;

Odamızın kamu yararı gözeten kimliğini zedeleyecek davranışlardan kaçınmak, tüm emekçi kesimlerle göstereceği dayanışmayı sürekli kılmak.

 

Oda Çalışma programı; Örgütsel yapı, meslek-meslek alanı, ekonomİk-sosyal-sİyasal alan olmak üzere üç ana başlık altında şekillendirilmiştir.

 

I. ÖRGÜTSEL YAPI

1.1 Örgütlenme Çalışmaları

İl temsilciliklerinden başlayarak, Şube ve Genel Merkeze kadar bütün örgüt birimlerimizin, sadece serbest hizmet üreten meslektaşlarımıza büro hizmeti veren birimler olmanın ötesine geçerek, mesleki demokratik kitle örgütü olmanın gereklerini bütünlüklü olarak yerine getirmeye, Ana Yönetmeliğimizdeki amaçları tüm yönleri ile hayata geçirmeye çaba sarfedilmesini temel yaklaşımımız olarak görerek;

Örgütsel yapılanmada (temsilcilik/şube vb.)  örgütümüzün mesleki demokratik kitle özelliğini derinleştirecek, toplumumuzun her kesiminde görülen ve meslektaşlarımızda da belirgin ölçüde ortaya çıkmaya başlayan  odamıza ve toplumsal sorunlara yabancılaşmayı giderecek ilişkiler geliştirilmeye çalışılacaktır.

Merkez-Şube, İl ve ilçe Temsilcilikleri arasındaki ilişkilerin bürokratik, hiyerarşik bir anlayışın dışında, Demokratik Merkeziyetçi ve etkinlik dolayımlı işbirliği çerçevesinde yürütülmesine gayret edilecektir.

Demokratik süreçlerin işletilmesi sonucu alınan kararlara rağmen, kararların uygulanmasında ortaya çıkan yerelleşme eğilimlerine, ayrıştırıcı yaklaşımlara karşı örgütün bütünü tarafından paylaşılan, kollektif bir anlayışla mücadele edilecektir.

1.2 Genel yaklaşım

 21 ve 22. Dönem Genel Kurulunda tartışmaya açılan örgütlenme konusundaki zaaf ve eksiklerimizi gözler önüne seren "Örgütlenme Raporu" çerçevesinde çalışmalar  gözden geçirilecektir.

Bu çalışma dönemi içinde de Oda birimleri yaygın olarak ziyaret edilmeye çalışılarak,  üye-oda etkileşimi yerel platformlarda da arttırılacaktır.

Örgütlenme çalışmalarının veri tabanını oluşturmak amacıyla Jeoloji Mühendisliği profil verilerinin elde edilmesine özel bir önem verilecektir.

Üniversitelerin Jeoloji Mühendisliği Bölüm başkanlıklarından her yıl yeni mezun olan meslektaşlarımızın bilgilerinin periyodik olarak alınmasının yanı sıra, bugüne kadarki mezunların bilgilerine ulaşılması için çalışmalar arttırılacaktır

Özellikle son 3 dönemin genel kurul süreçlerinin de irdelenmesi sonucunda kadın meslektaşlar ile genç meslektaşların oda süreçlerine yeterince katılmadığı/ katılamadığı tespiti üzerine örgütlenme çalışmalarında özel alan çalışması yapılması bir gereklilik olarak ortaya çıkmıştır. Örgütlenme çalışmaları kapsamında başta kadın meslektaşlar ile genç meslektaşlara yönelik çabalar artırılacak, oda platformlarına katılmaları için özel çaba gösterilecektir. Bununla birlikte, Oda Ana Yönetmeliğinde ifade edilen amaçlarla bütünselleşmiş, öğrenci üye, serbest ücretli çalışanlar, SMM bürolarını kapsayan seksiyon örgütlenmelerini de içeren güncel ihtiyaçlara yanıt verebilen etkin bir Oda yapılanmasının gerçekleştirilmesi için adımlar atılmaya çalışılacaktır. Üye olmayan meslektaşlarımızı Oda üyeliğine kazandırılmasına gayret edilecektir.

1.3 Üyelerimiz ile İlişkiler

Oda yönetimimizin önündeki en önemli görevlerden biri de, üyeler ile Oda‘nın arasında canlı bir bağ oluşturmaktaki eksikliğimizi gidermek olacaktır.   Üyelerimizin bilgi ve ilişki birikimlerinin odamıza aktarılmasının koşul ve araçlarını yaratmak  katılımcı ve dayanışmacı bir örgüt için olmazsa olmaz koşuldur.

Üye örgüt ilişkisinin kurumsallaşmasının asgari koşulu olan üye toplantılarının düzenli olarak şube ve merkez düzeyinde yapılmasına çalışılacaktır. Şubelerde yapılan üye toplantılarına merkez yönetim kurulu üyelerinin katılımına çaba harcanacaktır.

Üyeler ile sağlıklı etkileşimin kurulabilmesi için anketler vb. araçlar da kullanılarak aksayan noktalar belirlenecek ve oda faaliyetleri hakkında sürekli bilgilendirme sağlanacaktır.

Bütün örgüt birimlerimiz 6 ay içinde üye bilgi güncellemelerini yapacaklar ve güncellenmiş bilgiler Oda BİS‘ne işlenecektir. Böylece, üye iletişimimizin verileri eksiksiz hale getirilerek, üyemize ulaşım, paylaşım ve katılım arttırılmaya çalışılacaktır.

Borçsuz üyelerimize kaza sigortası yaptırılmasına yıl sonuna kadar başlanacaktır.

1.4 Kadın Üyelere Yönelik Çalışmalar

Genelde tüm meslek disiplinlerinde gözlenen kadın meslektaşların sorunları özelde kendi disiplinimizde daha çarpıcı olarak kendini göstermektedir. İşlevsel ve üretken kadın komisyonları merkez ve şubelerde  oluşturulacak, kadın meslektaşlarımızla her aşamada birlikte sorumluluk almaya,  kadın sorununda olumlu destek politikaları hayata geçirilecektir. Örgüt birimlerinde oluşturulan kadın komisyonlarımızın merkezi komisyon ile koordineli çalışması sağlanacaktır.

Haber bülteninde "kadın köşesi" oluşturulacak ve sürekli hale getirilecektir.

İstihdamda kadın meslektaşlarımız aleyhinde uygulamalara her aşamada ve platformlarda müdahale edilmeye devam edilecektir.

Kadın sorununda olumlu destek politikalarına devam edilecektir. Bu kapsamda genel olarak tüm örgütümüzde özel olarak ta Genel merkezimize yeni satın alınan mekanda kadın&çocuk odası oluşturulmasına çaba gösterilecektir.

 TMMOB‘de kurulacak Kadın çalışma grubu ve cins ayrımcılığı takip sekretaryasına etkin katılım sağlanarak katkı koyulacaktır. TMMOB kadın kurultayı sonuçlarının Odamızda ve TMMOB‘de hayat bulmasına çalışılacaktır. 

1.5 Emekli Üyeler

Emekli üyelerimizin oda ve mesleklerinden kopmamalarını sağlayacak araçlar ve birliktelikler yaratılacak, birikimlerinin aktarılması, çalışmalara katılımlarının arttırılması önceki dönemlerde olduğu gibi devam edilecektir.

Yılık olarak düzenlenen ve geleneksel hale getirilen emekli üyelerimizle buluşma etkinliğine devam edilecektir.

 1.6 İşsiz ve Ücretli Üyeler

İşsizliğin yoğun olarak yaşandığı pek çok mühendislik disiplininden biri olarak jeoloji mühendisliğinde de, son dönemde içinde bulunduğumuz ekonomik krizin de etkisiyle, üyelerimizin işsizlikle ilgili sorunları günden güne artmaktadır. Ücretli çalışan meslektaşlarımız açısından ise; geçmişin güvenceli devlet çalışanları 4B, 4C gibi istihdam biçimleri ile tarihe karıştırılırken, özel sektörde durum geçmişe kıyasla çok daha vahim hale gelmektedir.

Şantiye ya da arazi gibi jeoloji mühendislerinin en çok emek harcadıkları çalışma ortamlarında, çalışma saatlerinin kolaylıkla belirsiz hale gelebilmesi ile çalışan üyelerimiz üzerindeki sömürü kolaylıkla artırılabilirken büroda çalışan üyelerimiz için de durum çok farklı değildir.

İşsizliğin neden olduğu mecburiyetle gelen meslek dışı hizmet alanlarında yer almanın yarattığı gizli işsizlik ise sorunun bir diğer boyutudur ve mesleğimiz açısından bakıldığında gizli işsizliğin de yadsınamaz boyutlarda yaşandığı görülmektedir.

Oda üyelerinin çok büyük bir bölümünü oluşturan ücretli çalışan ve işsiz mühendislerin bir araya gelmesi ve olumsuzluklara ilişkin neler yapılabileceklerin tasarlanması son derece gerekli görünmektedir.

Odamızın yaptıklarında ve yapacaklarında sorumluluk alması gereken ücretli ve işsiz mühendislerin örgüt bünyesinde ne derece var olabildikleri ya da kendilerini ne kadar ifade edebildikleri, örgütlerini ne derece dönüştürmeye çalıştıkları da tartışma konusudur.

22. Olağan Genel Kurulunda da karar altına alındığı biçimiyle birimlerimizde Ücretli ve İşsiz Jeoloji Mühendisleri komisyonlarının oluşturulması, ücretli ve işsiz mühendislerin örgütümüzün etkin bir bileşeni olmasına hizmet etmiş olacaktır.

Komisyon çalışmaları kapsamında, ücretli çalışan ve işsiz mühendislerin ihtiyaçları doğrultusunda eğitim çalışmalarının düzenlenmesi planlanacak, özellikle meslekte yeni olan üyeler için, çeşitli çalışma alanlarımızda tecrübe kazanmalarını sağlamak düşüncesiyle, odamıza bağlı iş yerleriyle görüşülerek, üyelerin buralarda çalışabileceği kısa süreli, informel staj imkânları olanaklar ölçüsünde sağlanmaya çalışılacak, teknik geziler düzenlenmesine çaba sarf edilecektir.  Örgüt birimlerimizde bu amaçlarla kurulacak komisyonların koordineli ve aynı hedefler doğrultusunda çalışmaları sağlanacaktır.

Yine bu çalışma kapsamında ücretli çalışan üyelerimiz, istihdam alanları, ücretleri, çalışma koşulları ve işsiz mühendislerimizin sayısal durumunu belirleyebileceğimiz kapsamlı bir envanter çalışmasının yapılması da planlanmaktadır. İşsizliğin sürekli artan bir hale gelmesine karşı, yeni bölüm açılmaması, ikinci çğretimlerin kaldırılması yönünde YÖK ve MEB düzeyinde girişimlerde bulunulacak, gerekirse hukuki süreçlere başvurulacaktır..

  

  

1.7 Öğrenci Üyeler - JeoGenç

Yönetim Kurulumuz, gelecekte deneyimli ve özverili kadroların oluşturulması amacıyla yöneleceği önemli bir hedef kitlenin jeoloji mühendisliği öğrencileri olduğu açıktır.

Öğrenci üye uygulamasının özendirilmesi yönünde çalışmalar yapılacaktır. Öğrencilerle ilişkilerde okul mekanlarının kullanımı esas olmakla birlikte oda mekanlarında buluşmaları özendirilecektir.

Öğrenci üye örgütlülüğünün bir parçası ve de aynı zamanda örgütleyeni olan DISKORDANS dergisi  yayını sürdürülecektir.

Öğrencilerin staj yeri bulmada yardımcı olunacak; burs olanaklarının arttırılmasına çalışılacaktır.

Oda danışma kurullu toplantılarına, çalışma komisyonlarına  öğrenci temsilcilerinin katılmalarının olanakları yaratılarak, oda çalışmalarına katkıları ve örgüt bilincinin geliştirlmesine gayret edilecektir.

Dönem içerisinde 1. yıl öğrenci kurultayına hazırlık amaçlı "yaz eğitimi/çalıştay", 2. yıl ise "öğrenci kurultayı" yapılacaktır. Öğrencilerimizle daha örgütlü ve kalıcı ilişkilerin geliştirilmesi hem de mesleğe ilk adım kapsamında  "yaz eğitimi" 2010 yılı eylül ayında, öğrenci kurultayı ise 2010-11 eğitim-öğretim dönemi Şubat tatilinde  düzenlenecektir.

1.8 İşyeri temsilcilikleri

Örgütsel basamağın en alt ve temel birimi olan iş yeri temsilciliklerimizin tüm  işyerlerinde oluşturulmaya çalışılacaktır

1.9 İl temsilcilikleri

Temsilcilerimizin oda yönetmeliklerine uygun ataması tamamlanacaktır. Temsilcilik yürütme kurulu sayısının ilin koşullarına göre altı üyeye kadar çıkarılarak mesleki ve kamusal sorumluluklarımızın paylaşımcı ve daha etkin olarak yerine getirilmesine çaba harcanacaktır.

Temsilciliklerimizin de şubelerimizde olduğu gibi yukarıda belirtilen aynı amaç ve kapsamda 6 aylık ve yıllık faaliyet raporlarını hazırlayıp Genel Merkeze iletmeleri sağlanacak, Temsilciliklerimizin de sadece rapor onaylayan, kendini idari faaliyetlerle sınırlamayan,  Mesleki ve toplumsal faaliyetleri birlikte yürüten bir yapıya kavuşturulmasına çalışılacaktır.

1.10 Şubeler ve Şubelerle İlişkiler

Şubelerin Ana Yönetmelikte tanımlı işlevleri üstlen(e)memesi; tüm etkinlik alanlarını kapsayacak bir yapılanma ve örgütsel ilişki geliştirememesi, bulunduğu il merkezi ile sınırlı kalan bir çalışma anlayışı içinde olmaması, giderilmesi gereken önemli bir eksikliğimizdir. 

Şubelerin Oda politikalarının oluşturulması ve bunun uygulanması doğrultusunda gereken çabayı göstermeleri, Genel Merkez-Şubeler arasındaki ilişki zayıflığı giderilerek birlikte aşılmaya çalışılacaktır.  Şubelerimizin de danışma kurullarını düzenli toplamalarının yanısıra, temsilcilerle de sistematik toplantıların yapılması sağlanacaktır.

Şube merkezi ve etkinlik alanındaki illerdeki temsilciliklerimiz ile merkeze bağlı temsilciliklerimizin belirlenecek bir formata uygun olarak hazırlayacağı faaliyet raporunu 6 ayda bir Genel Merkeze  iletmesi sağlanacak,  Her Şubenin 23. çalışma döneminde, merkez yönetim kurulu üye/üyelerinin de katılacağı altı ayda bir şube faaliyetlerinin değerlendirilmesi toplantısını üyelerin katılımı ile düzenlemesine özel önem verilecektir. Bu toplantılarda, Ana  yönetmeliğimizde tanımlanmış olan, mesleki, kamusal ve üyelerimize yönelik amaçların yerine getirilmesi değerlendirilecek ve faaliyetlerimizin üyelerimizle paylaşılıp irdelenmesine çalışılacaktır. Yine Bu amaç ve kapsamda, hazırlanacak olan yıllık faaliyet raporlarına yönelik yıllık toplantılar düzenlenecektir.

Şubeler ile  temsilciliklerimiz objektif kriterler çerçevesinde bir komisyon/kurul tarafından  değerlendirmeye alınacaktır. Bu faaliyet ve değerlendirmelerle birlikte, Ana yönetmeliğimizdeki şubeleşme kriterleri mevcut şubeler için de değerlendirilecek ve güncel örgütsel yapı  gerekirse yeniden ele alınacaktır. Örgütsel işleyiş ve sağlıklı bir ilişkinin yaratılması amacıyla gerekirse şubelerimizin etkinlik alanındaki illerde değişiklik yapılacaktır.

Ayrıca örgütlenmenin derinleştirilmesi kapsamında bütün şubeler ve olabildiğince temsilcilikler ziyaret edilerek toplantılar yapılacak, bu sayede merkezi koordinasyon sağlanmaya, örgütsel iletişim güçlendirilmeye ve örgütün karşılaştığı sorunları paylaşılarak birlikte çözümler üretilmeye çalışılacaktır.

1.11 Danışma Kurulları

Ana yönetmeliğimizde belirtilen danışma kurulları yılda en az bir kez tüm örgütün katılımıyla gerçekleştirilerek, Danışma Kurulları yönetmelik gereği danışma niteliğine bir organ olsa da kararların olabildiğince ortaklaştırılarak son kararlar biçimine dönüştürülmesine özen gösterilecektir.

Şubelerimizin de danışma kurullarını aynı amaçlarla yapmaları hedeflenecektir.

1.12 Yönetim Kurulu Toplantıları

Yönetim Kurulu toplantılarının asıl ve yedek üyeler birlikte yapılarak, daha kolektif bir yönetim anlayışın yerleştirilmesi, kadro yenileme, genişleme ilkelerimizin de hayata geçirilmesine çalışılacaktır.

Toplantılar asıl ve yedek üyeler birlikte yapılacak, oy çokluğu ile karar kolaylığına düşülmeyerek konu alabildiğine irdelenip olabildiğince herkesin görüş birliğinin sağlanmasına çalışılacak; yeterli görüşmeden sonra da görüş birliği yoksa konu YK üyelerinin oylarına sunulacaktır. Aynı işleyişin şube/temsilciliklerimizde de geliştirilmesine çaba gösterilecektir.

1.13 Genel Eğitim Çalışmaları

Güncel, politik, ekonomik sosyal sorunlara yönelik olarak söyleşiler, toplantılar,eğitim çalışmaları yapılacaktır.

Ayrıca bunun yanında örgütsel ve mesleki alana yönelik işleyişimizdeki gelişmelerin değerlendirileceği, örgütsel deneyimlerimizin karşılıklı aktarılacağı, örgüt ve kitle psikolojisinin etkenlerini tanıma ve işleyişimizdeki sorunların çözümüne yönelik yöntem geliştirme hedefli Eğitim Programları hazırlanacak, eğitim programlarına şube yönetim kurullarının yanı sıra il ve işyeri Temsilcilerinin katılımı sağlanarak örgütsel işleyiş ve demokrasi mücadelesinde etkin bir Oda hedeflenecektir.

Eğitim sürecinin bir parçası olarak oda birim yöneticilerine idari ve mali ile JMOBİS işleyişi ile ilgili olarak eğitim programları da düzenlenecektir. Birim yöneticileri eğitimlerinin "danışma kurullarına" çakıştırılarak, bütçesinin hafifletilmesine olanaklar ölçüsünde dikkat edilecektir.

Ayrıca oda örgütlülüğünün bir parçası olan oda çalışanları, dönem içerisinde ez az 1 kez bir araya getirilerek eğitim/dayanışma programları hedeflenecektir.

1.14 Sosyal  Etkinlikler

Üyelerimizle iletişimi geliştirme, birliktelikleri yaratacak sosyal paylaşım ortamlarını çoğaltmak amacıyla değişik alanlarda sosyal aktivitelerin yürütülmesine çalışılacaktır. Toplumsal, sosyal ve mesleki güncel gelişmelerle ilgili olarak düzenli konferansların verilmesine çaba harcanacaktır.

1.15 Yönetmelik/Yönerge  Geliştirme

Örgütsel ihtiyaçlarımızı da gözeten ve işleyişimizi kurallı hale getirerek kolaylaştıran, tanımlayan yönetmelikler/yönergelerle ilgili çalışmalar sürdürülecektir.

1.16 JmoBis (Jeoloji Mühendisleri Odası Bilgi İşletim Sistemi)

Üyelerimizin web sayfasındaki "JMOBIS ÜYE GİRİŞİ" üzerinden iletişim, nüfus, eğitim gibi bilgilerini görebilecekleri, belirli alanlarda değişiklik yapabilecekleri ve değişiklik başvurusunda bulunabilecekleri üye giriş ekranları yayına açılmış üyelerimizin bu ekranlar aracılığıyla internet üzerinden güvenli bir şekilde aidat ödemeleri ve üye bilgi güncellemeleri daha sistematik hale getirilmiştir. Önümüzdeki dönem bu araçta kullanılarak iletişim bilgi eksiklerinin en aza indirilmesi sağlanacaktır.

Süreç içinde  üyelerimizin web sayfamız üzerinden yayın alma, rapor ücreti ve belge ücretini yatırmalarına yönelik çalışmalar yapılacaktır.

Oda veri tabanının yaratıldığı ve üyelerimize hizmet sunumunda kullandığımız JMOBİS Otomasyon sisteminin personeli ve mekanı olan birimlerimizden öncelikli olmak üzere tüm temsilciliklerde kullanılacak şekilde alt yapı oluşturulmaya çalışılacaktır.

1.17 Web Sayfası

Sağlıklı bir arşiv, doküman yapısının amaçlandığı projede oluşturulan arşivin üyelerin izlemesine açık hale getirilebilmesi için süreli yayınlar taranarak web sayfasında izlenebilir hale getirilmiş, üyelerimizin web sayfamızda yayınlanan haber, basın açıklaması..vb konularda yorum, eleştiri ve önerilerini ekleyebilecekleri alanlar tasarlanmıştır.

Yeni çalışma döneminde Projenin geliştirilmesi yönünde çalışmalar devam edecektir

Web sayfamızın güncellenmesi, gerek üyelerimize gerekse topluma dönük bilgi zenginliğinin arttırılmasına çalışılacaktır. .

İnternet üzerinden ulaşılır Kütüphane indeksi daha da geliştirilecek, Jeoloji ile ilgili bağlantılar zenginleştirilecektir.

Kariyer/İstihdam sayfasının işlerliğinin arttırılmasına çalışılacaktır.

1.18 Basın Yayın ve Halkla İlişkiler

Basın yayın ve halkla ilişkiler alanına yönelik olarak profesyonel bir kadro üzerinden oluşturulacak basın yayın bürosu üzerinden mesleğimizin tanıtımı ve tüm çalışmalarımızın aktarılması faaliyetlerine daha fazla önem verilecektir.

1.19 Hizmet Mekanları ve Personel

Odamız merkez ve Şubelerin yanı sıra temsilciliklerimizin de büro işleyişinde etkinliğini arttırıcı teknik alt yapının güçlendirilmesine devam edilecektir.

Çalışma/büro hizmet alanlarının idari işleyiş ile oda çalışma hedeflerine ulaşılmasına hizmet eder şekilde geliştirilmesine çalışılacaktır.

Personel yönergesi çerçevesinde Oda ve çalışanlar açısından daha tanımlı bir işleyiş oluşturmaya çaba gösterilecektir. Daha kalıcı bir yönetici-personel işleyişi ve daha da kurumsal bir oda çabası içinde olunacaktır.

Ayrıca yine genel kuruldan alınan yetki çerçevesinde mali açıdan gelir-gider dengesini de gözetecek ölçüde ve mali olanaklarımızın elverdiği oranda birimlerimizde hizmet mekanları yaratılmasına ve personel istihdamına gidilerek daha düzenli örgütsel işleyiş oluşumu sağlanacaktır.

Odamız genel Merkez hizmet üretiminde niteliği arttırmak, üyelerimize daha uygun ortamlar sağlamak için yeni Genel Merkez hizmet binası 2010 yılı içerisinde oda camiamızın kullanımına sunulacaktır.

1.20 İdari İşleyiş

Oda birimlerine ulaşan yazılı başvuruların en geç 15 gün içinde yanıtlanması, Oda birimleri arasında yazılı görüş alışverişinin geliştirilmesi, üye hizmetlerinde memnuniyetin arttırılması İdari işleyişin temel ilkeleri olarak korunacaktır.

Odamızın gerek kendi birimleri ve üyeler, gerekse diğer kurum ve kişilerle iletişiminin daha sağlıklı kılınması amacıyla, Jeoloji Mühendisliği Bilgi İşletim Sistemi destekli, etkin bir idari işleyiş sağlanmıştır. Oda bilgilerinin daha etkin kullanımı ve hızla temini amacıyla Bilgi İşletim Sistemi içinde arşiv sisteminin oluşturulması yanında kağıt ortamda da dosyalama ( evrak kaydı) uygulamasına devam edilecektir.

Ayrıca web üzerinden bilgi edinme başvurusu kapsamında yapılan başvurulara süresi içinde yanıt verilmeye özen gösterilmeye devam edilecektir.

  

  

1.21 Mali İşleyiş

Odamızın mali politikalarında merkezi bütçe ve bütüncül kaynak planlaması anlayışını esas alan mali işleyişimiz, Oda Mali İşler Yönetmeliği ile Bütçe Uygulama Esasları dahilinde sürdürülmeye devam edilecektir.

Zaman zaman şube/temsilciliklerimizde yaşanan mali işleyişteki farklı uygulamaların ortadan kaldırılmasına yönelik olarak  saymanlar ve temsilcilerle mali işleyiş üzerine eğitim yapılacaktır.

Bütçe dengesini bozmadan hizmet mekanları başlığında da ifade edildiği gibi şubelerimizin ve genel merkezin mekanlarının düzenlenmesi ve geliştirilmesine, oda bilgi işletim sisteminin de bir parçası olacak şekilde örgüt birimlerimizin teknik altyapısının geliştirilmesine devam edilecektir.

Mali işleyişte daha hızlı ve koordinasyonu sağlayacak şekilde muhasebe programımız LOGO ile bis/otomasyon/kasa uyumlu hale getirilmeye çalışılacaktır.

Mekan ve personel olan birimlerimizde otokopili makbuz kullanımına geçilecektir.

2010 yılı sonu itibari ile tüm birimlerimizle birlikte üye aidat borçlarının en az %25‘ inin tahsili için yoğun çaba gösterilecekdir.

II. MESLEK VE MESLEK ALANLARI

2.1 Meslek İçi Eğitim Programları

Meslektaşlarımızın birikimlerini artırmaya yönelik olarak ticari faaliyet niteliğine bürünmeden  kurs, seminer vb. faaliyetlere  devam edilecektir.

2 yıllık dönem için "Eğitim Programı" takvimi oluşturulmaya çalışılacak, eğitimler, geçtiğimiz dönemlerde olduğu gibi  yaygın uygulama alanlarımızda sürdürülecek,  ayrıca eğitim faaliyetlerinde üyeler ile yapılacak anketlerde  ortaya çıkacak konulara ağırlık verilecektir. Takvim çalışma programının danışma kurulunda görüşülüp kabul edilmesinden itibarren en geç 3 ay içerisinde tüm birimlerimizin talepleri alınarak duyurulacak ve çok özel durumlar haricinde programa ilaveler olmayacaktır.

İşçi sağlığı iş güvenliği seminerlerinin düzenlenmesi hedeflenecektir.

Şubelerde gerçekleştirilecek meslek içi eğitim çalışmaları BTK‘nın ilgili üyesi sorumluluğundaki merkezi komisyonla koordinasyon içinde yürütülecektir.

Eğitim çalışmaları içinde seminer faaliyetlerine de devam edilecektir.

Bilgisayar programlarının kullanımına ve İngilizce kurslarına da devam edilecektir. Tüm eğitim etkinliklerinden işsiz üyelerimizin faydalanmalarında pozitif destek uygulanacaktır. 

WEB/internet üzerinden standart bazı eğitimler şube/temsilciliklere yaygınlaştırılmak üzere pilot çalışma başlatılacak, başarılı olunması durumunda yaygınlaştırılacaktır. 

 

2.2 Serbest Jeoloji Mühendisliği Hizmetleri- Tescilli Bürolarla İlişkiler

Oda, özel sektör-serbest hizmet bürolarımız arasında iletişim ve dayanışmanın arttırılması sağlanacaktır.

Serbest çalışan üyelerimizin daha da birikimli hale gelebilmesi için meslek içi eğitim kurslarının yoğunluğu artırılacak ve öznel sorunlara yönelik periyodik toplantılar yapılarak, çözümler birlikte oluşturulacaktır.

İlk defa SJMMH belgesi alan üyelerimiz öncelikli olmak üzere tescilli bürolara yönelik olarak 6 ayda yada yılda bir SJMMH ve işleyişimize yönelik genel bir eğitimin ücretsiz verilmesi hedeflenmektedir. İlk eğitimin 2010 yılı sonbahar döneminde ve yeterince büro/şirket açılması durumunda bahar ve sonbahar dönemi olarak tekrarlanarak devam edecek olan bu çalışma ile de tescilli büro oda ilişkilerinin ve hizmetlerin niteliğinin geliştirilmesine çaba harcanacaktır.

SJMMH Bürolarının oda ile arasındaki idari işleyişine ve odanın verdiği hizmetlerin niteliğine yönelik şube ve merkezde izleme araçları oluşturulacak, oda hizmetlerinin niteliğinin arttırılmasına özen gösterilecektir.

Bazı birimlerimizde mesleki denetim yönergesi çerçevesinde "koşulları uyan personellerimiz üzerinden rapor kontrol ve onaylarının yapılması" na başlanacaktır.

2.3 Mesleki standartlar

"TMMOB-Jeoloji Mühendisleri Odası Serbest Jeoloji Mühendislik Ve Müşavirlik Hizmetleri Ve Mesleki Denetim Yönetmeliği"nde tanımlanan hizmet alanlarına ilişkin mesleki standartların oluşturulması önemli bir görev olarak kabul edilmektedir. Bu kapsamda, ihtiyaç ve öncelikler dahilinde mesleki standartların oluşturulmasına, uluslar arası standartların Türkçeye çevrilerek uygulamaya ve mevzuata yerleştirilmesine gayret edilecektir. Ayrıca uygulama alanlarımıza yönelik kılavuz el kitapçıkları hazırlanmasına çalışılacaktır. Yönetmeliğimizde tanımlanan hizmet alanlarımızın ulusal mevzuatta yer alması çalışmalarına devam edilecek, bu hizmetlerin jeoloji mühendisleri eliyle verilmesine yönelik olarak ortaya çıkan olumsuzluklarla meslek şovenizmine düşmeden mücadele edilecektir.

Ayrıca mesleki uygulama standartlarının yerleştirilmesine yönelik olarak. Jeoloji Mühendisliğinin hak, yetki ve sorumluluk alanlarının gelişmesi sonucu imar ve kentleşme, jeoteknik, madencilik, jeotermal, çevre, su yönetimi, afet yönetimi, enerji kaynakları vb. geniş bir yelpazede üretilen mesleki ürünlerimiz için ulusal ve uluslararası bilimsel kriterler gözetilerek araştırma, analiz, sentez ve tasarım açısından standartlarının geliştirilmesi ve ulusal mevzuata kazandırılması hedeflenmektedir.

2.4 Bilimsel ve Teknik Etkinlikler

BTK‘nın da görüş ve önerileri dikkate alınarak mesleki etkinliklere devam edilecektir.

Her yıl yapılan Türkiye Jeoloji Kurultayının  uluslararası niteliğini de koruyacak şekilde daha geniş bir etkinlikler demeti olarak düzenlenmesine devam edilecektir. Gelenekselleşmeye başlayan TJK‘ların son günü yapılan kurultay değerlendirme toplantılarında bir sonraki dönemin kurultay başkan ve sekreteryası açıklanarak, görev devri uygulamasına geçilecek, böylece çok daha erkenden yeni dönem kurultay hazırlıklarına başlanmış olacaktır.

Kurultayların 4 yılda bir uluslarararası katılımlı, diğer yıllar ulusal (çağrılı konuşmacılar hariç) yapılması örgütümüzde tartışmaya açılacak, uygun görülmesi halinde genel kurul olmayan yıllarda uluslararası yapılması sağlanacaktır.

Mesleğimizdeki Uluslararası örgütlerle ilişkiler geliştirilerek ortak etkinlikler düzenlenmesine çalışılacak, ilk olarak GSA International Section, GSA Structural Geology & Tectonics division, European society of London, Geological society of London ile ortaklaşa olarak Ankara‘da "TECTONIC CROSSROADS: EVOLVING OROGENS OF EURASIA-AFRICA AND ARABIA" Uluslar arası etkinliği Ankara‘da Ekim 2010 da gerçekleştirilecektir.

YAS, Çevre, deprem- kentleşme, jeoteknik, mühendislik jeolojisi, doğal afetler, doğal kaynaklar, yer altı suları, sondaj, madencilik, jeotermal vb. gibi alanlarda  sempozyum, çalıştay, kollokyum, panel, konferans gibi ihtiyaca göre etkinlikler yapılacaktır.

Belirli bir alana, sektöre, soruna  odaklı çalıştaylara bu dönem de ağırlık verilerek tir.

Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliğine ilişkin bilimsel etkinliklerde Uluslar arası Mühendislik Jeolojisi Türk Milli Komitesi, Kil Milli Komitesi, Paleontoloji Çalışma Grubu, Petrol Jeologları Derneği, Yerbilimleri Derneği, Uluslararası Kaya Mekaniği Türk Milli Komitesi, Kıyı Alanları Yönetimi Türk Milli Komitesi gibi jeoloji odaklı kuruluşlarla ilişkiler devam ettirilecektir..

JeoTurizm, tıbbi jeoloji, kültürel jeoloji, jeolojik miras, jeosit, jeopark gibi mesleğimizle ilintili popüler alanların geliştirilmesi üzerine çalışmalar sürdürülecektir. Geçmiş dönemde yapılan etkinliklerin değerlendirmeleri ve sonuçlarının tasnifi yapılarak sektörel alana yönelik rapor altlıkları oluşturulacaktır.

2.5 BTK Bilimsel ve Teknik Kurul

 

Bilimsel Teknik Kurul üyelikleri ilgili yönetmelikte tanımlanan alanlarını kapsayan biçimde oluşturulacaktır. Mesleki uygulama alanlarımızda ortaya çıkan ihtiyacına göre yeni üyelikler oluşturulabilecek, bazı üyelikler ise birleştirilebilecektir.

  

BTK  ile birlikte programlanan çalışmalar;

 

BTK‘nın, genel olarak yönetmelikte  belirtilen görev ve sorumlulukların yanı sıra, özel olarak aşağıdaki konularda ayrıntılı çalışmaları yürütmesi hedeflenecektir.  

1. Jeoloji Mühendisliği meslek alanlarının yaşadığımız süreçte gelişim yönü, evrimi,  bilimsel ve uygulamalı çalışmalarda öne çıkan alanlarımız, üniversite bölümlerimizin bu gelişme ve evrilmedeki konumu, yurt dışı eğitim uygulamaları da değerlendirilerek jeoloji eğitiminin üretimle olan ilişkilerini geliştirici neler yapılabileceği, Odanın bu konudaki görev yetki ve sorumluluğu gibi konularda Jeoloji eğitimi yapan üniversitelerle de ilişki de kurarak bir yıl içerisinde bir rapor hazırlaması, bu çalışmanın Eğitim Eşgüdüm Kurulu ile ilişkilendirilmesi,

 

2. BTK yönetmeliğinde belirtilen konular çerçevesinde etkinlikler programlaması,

 

3. SJMMH Yönetmeliğimizde tanımlanarak Resmi Gazetede Meslek yayınlanan 27 ye yakın meslek alanlarımızdan başta uygulamalı alanlar olmak üzere mesleki norm ve standartlarımızın oluşturulması konusunda çalışmalar yapılması, 

 

4. Mesleki konularda  cep kitapları, broşür, teknik kılavuzların  hazırlanması

 

5. BTK üyeliklerine bağlı olarak  çalışma komisyonları/grupları oluşturulması ve bu çalışma grupları ile birlikte mesleki etkinliklerin düzenlenmesinin yanı sıra meslektaşlarımıza yönelik olarak verdiğimiz meslek içi eğitim kurslarının hazırlanması, içerik ve programlarının belirlenmesi,

 

6. Web sayfamızın içerik ve görsellik açısından zenginleştirilmesi konusunda her BTK üyesinin kendi alanıyla ilgili hazırlık yapması,

 

7. Mesleğimiz ile ilgili açtığımız dava dosyalarının hazırlanması süreçlerinde; jeoloji mühendislerinin bu konuda aldıkları eğitim, bilgi birikimi, o işi yürütmedeki görev ve sorumluluğunun bilimsel ve teknik gerekçeleri, uluslararası uygulamalardaki örnekleri, iş tanımı içinde rolünün doğru tanımlanması gibi konularda destek olması,

 

8. Meslek alanlarımızla ilgili mevcut yasal düzenlemelerin gözden geçirilerek,  mevzuatlarda jeoloji mühendisinin konumu üzerine değerlendirme ve raporlaştırmanın yapılması,

 

hedeflenmektedir.

 

2.6 Kurul ve Komisyonların Oluşumu

Yönetmeliklerimizde de yazdığı şekliyle kurul ve komisyonlarımız oluşturulacaktır. BTK ilgili üyelerinin koordinasyonunda, komisyonların tutanaklı çalışmasına ve her komisyondan sorumlu bir YK üyesinin katılmasına dikkat edilecektir.

Ayrıca gelecekte kurulması gündeme gelebilecek bir merkezi araştırma biriminin oluşturulmasına zemin sağlamak açısından, merkezi araştırma komisyonu veya merkezi araştırma hazırlık  komisyonu  adı altında bir komisyon oluşturulacaktır.

Şubelerde oluşturulan komisyonların çalışmalarının merkezi komisyonla koordinasyon içinde yürütülmesi hedeflenmektedir..Bunun için zaman zaman ortak toplantılar hedeflenmektedir. Bu bağlamda, ÇED, hidrojeoloji, imar/afet, jeoteknik, jeotermal,  madencilik , mermer, sondaj, yapı denetimi ve yapı malzemeleri, serbest çalışanlar, kadın, sosyal ilişkiler, uluslar arası ilişkiler, işsiz ücretli çalışanlar ve özel büro komisyonları kurularak çalışmalara başlanacaktır.

TMMOB düzleminde tüm mimar mühendisleri ilgilendiren alanlarda oluşturulan ya da oluşturulacak komisyon/çalışma gruplarına gücümüz oranında katılarak katkı konacaktır.

2.7 Oda yayınları

Odamız yeni Yayın Yönergesi uygulamaya konularak, süreli, süresiz yayınları ve çeviri gibi yapıtların yayın, basım ve dağıtım esasları belirlenerek kurallı ve tanımlı bir yayın işleyişi sağlanacaktır.

Haber Bülteni‘nin periyodik yayınlanmasına özen gösterilecek,  güncel gelişmeleri yansıtan, üyelerin bilgilenmesi kadar ortak tartışma platformu olarak da işlev gören bir içerikte devam ettirilmesi ve Haber bülteni  yayın yönergesi çıkarılarak işleyişi ve içeriği daha tanımlı hale getirilmesi sağlanacaktır.

Türkiye Jeoloji Bülteni ve Jeoloji Mühendisliği Dergilerinin mesleki alanda gördüğü işleve uygun olarak içerik zenginliğine sahip olması için çalışmalar yoğunlaştırılacak ve çekim merkezi haline getirilecektir. TJB‘ nin yılda 3 sayı ve periyotunda çıkarılması, SCI‘ e girmesi hedefine devam edilecektir.

Mavi Gezegen Dergisi, geliştirilerek geniş kitleler tarafından izlenen bir yayın haline getirilmesine çalışılacaktır.

Süreli yayınların ve oda yayını olan kitapların jeoloji mühendisliği bölümleri ile kütüphanelere, kurum arşivlerine gönderilmesine devam edilecektir.

e-bültenin daha içerikli, periyotuna uygun ve formatı yenilenmiş biçimi ile internet üzerinden üyelerimize ulaştırılması sağlanacaktır

Mesleki, toplumsal, sosyal süreçlere koşut olarak özel sayı, bülten, broşür vb. yayınlarla güncel süreçlerin, görüşlerimizin üyelere aktarımı sağlanacaktır.

Meslek alanlarımızla ilgili, gerek üyelerimize gerekse meslek dışı kesimlere yönelik tanıtıcı el kitapları hazırlanacaktır.

Meslek alanlarımızda ihtiyaç duyulan Ders kitabı niteliğinde de olacak yabancı dilde yayınlanmış kaynakların tercümesinin yapılarak yayınlanmasına çalışılacaktır.

Tüm yönetmelik/yönergeler basılı hale getirilerek örgütümüze sirküle edilecektir.

2.8 Üniversiteler ve Jeoloji Mühendisliği Eğitimi

"TMMOB- Jeoloji Mühendisleri Odası Eğitim Eşgüdüm Kurulu Kuruluş ve Görevlerine İlişkin Yönetmeliği" çerçevesinde Oda ve Bölüm Başkanlıkları arasındaki ilişkinin sistematik ve kalıcı bir platformda gelişmesine yönelik çalışmalar bu dönemde etkin kılınacaktır.

Jeoloji Mühendisliği Eğitim Programlarının günün ihtiyaçları temelinde yeniden oluşturulmasına ve uygulanmasına yönelik çabalar yoğunlaştırılarak öncelikle "Mühendislik Jeolojisi ve Jeoteknik Uygulamalar", sondaj, jeotermal, ÇED gibi uygulamaya yönelik derslerin zorunlu ders olarak programlara konulması için girişimler sürdürülecektir. Yeni Jeoloji mühendisliği bölümü açılmaması, kontenjan ve ikinci öğretim sorunlarına çözüm geliştirilecek, bölüm başkanlıkları, YÖK, MEB nezdinde girişimde bulunulacaktır.

İlköğretim/liselerde "Jeoloji Dersi" nin müfredata girmesi için çalışmalar yürütülecektir.

2.9 Uluslararası İlişkiler

Uluslararası meslek örgütleri ile ilişkilerin kurularak geliştirilmesine çaba gösterilecek, üye olunacak uluslararası meslek örgütlerinin seçiminde,  sistemle eklemlenmiş yapılardan bağımsız örgütler olmasına dikkat edilerek, eşitlik ilkesi çerçevesinde eğitim-bilgi transferi vb. çalışmalar sürdürülecektir.

Uluslararası meslek örgütleri ile ortak bilimsel etkinliklerin yapılmasına çalışılacaktır.

2.10 Hukuksal Çalışmalar

Mesleğimizin ve meslektaşlarımızın hak, yetki ve sorumluluklarını zedeleyen yasal düzenlemelere karşı gerekli hukuksal çalışmalar bugüne kadar olduğu gibi yürütülecektir.

Meslekle ilgili konularda değişen mevzuatı takip etmek amacıyla Resmi Gazete‘ler, Kamu kurumlarınca hazırlanan teknik şartname, ihale ilanı vb. düzenlemeler düzenli olarak taranmaya çalışılacak, hukuksal müdahalelerimizin yanı sıra gelişmeler ve uygulamalar konusunda üyelerimiz bilgilendirilecektir.

Oda hukuk dosyasının gerekçeli ekleri ile beraber oda da arşivlenmesine devam edilecek, özellikle kamuyu ilgilendiren dava dosyalarının kamuoyu ve diğer demokratik örgütlerle paylaşımına önem verilecektir.

Ayrıca doğrudan tarafı olmadığımız ancak müdahil olarak taraf olduğumuz kamusal, toplumsal yarar doğrultusundaki dava dosyalarının odamızda arşivlenmesi ve diğer demokratik kurum ve kuruluşlarla bilgi paylaşımı da dahil olmak üzere kullanıma sunulmasına özen gösterilecektir.

Mevcut mevzuat içerisinde meslek alanlarımıza yönelik düzenlemelerin oluşturulması, geliştirilmesi için kamu kurum kuruluşları, Bakanlıklar, Yasama  organları olmak üzere her düzeyde sürekli girişimlerde bulunulacaktır.

Oda hukuki çalışmalarının sürekli istihdam edilecek bir avukat tarafından yürütülmesi yönünde çalışma yapılacaktır.

2.11 JeoPark

2015-2020 hedefi açısından Ankara‘da "doğa tarihi müzesi" ile Ankara yada diğer illerde bazı belediyeler ve bölüm başkanlıkları ile ortak proje kapsamında "JeoPark" alanları yapılması olanakları için ön çalışma yapılacaktır. Bu konuda 23. dönem hedefi olarak tüm şubelerimiz ilgili belediyeler ve bölüm başkanlıkları ile görüşerek en az 1 "JeoPark" oluşumu için çaba göstereceklerdir.

III. EKONOMİK-SOSYAL-SİYASAL ALAN

3.1 Yasal Düzenlemeler- Demokratikleşme

Gerek mesleki gerekse diğer alanlara yönelik yasal düzenlemelerin sermayeye hizmet eden özünden kopartılarak, kamusal çıkarlara ve bilimsel gerçekliğe uygunluğu konusundaki değerlendirmeler odamızdan ve mesleki uzmanlık alanlarımızdan yapılarak  kamuoyu ile paylaşılacak, başta TMMOB odaları olmak üzere DKÖ, Sendikalar ve diğer emek örgütleri ile güçlü bağlar kurup, ortak çalışmalar yürüterek, birlikte mücadele edilecektir.

Toplumu ve mesleğimizi ilgilendiren mevcut veya yeni yasal düzenleme ve yönetmelikleri, zamanında ve derinlemesine inceleyerek, örgütün ortak üretimi ile toplumu/üyeyi bilgilendirerek, kamusal ve mesleki çıkarların yasal düzenlemelerde yer almasına çaba sarf ederek, bu amaçla gerekli mücadele yürütülecektir.

Mesleki alanımıza ilişkin mesleki ve toplumsal ihtiyaca cevap vermeyen başta Afet, İmar,Yas, Maden, Çevre, Enerji olmak üzere yasalara ve diğer mevzuatlara, kamu yararı ve mesleki hak yetki ve sorumluluklarımızı göz ardı eden düzenlemelere karşı örgütsel ve hukuki girişimlerimiz bu dönemde de sürdürülecektir. JMO mesleki demokratik bir kitle örgütü olarak gerek iç işleyişinin gerekse faaliyetlerindeki amaç ve ilkelerinin bir sonucu olarak ülkemizdeki demokrasi mücadelesinin bir parçası olmaya devam edecektir.

JMO, Oda-siyaset ilişkisini, dar grupsal çıkarlara yönelik siyasi çevre - grup - parti ilişkisi olarak görmeyerek, mesleğimizin çıkarlarını da doğal olarak kapsayan emeğin ve kamusal çıkarların doğrultusunda siyaset yapılmasını esas alarak, emekten yana örgütlenmelerle dayanışma içinde olunmaya devam edilecektir. Odamız her türlü cins, ulus, dil, din ayrımcılığına ve baskısına karşı temel insan haklarının savunucusu olmaya devam ederek, bu hakların hayata geçirilmesi mücadelesine devam edilecektir.

Kürt sorununun demokratik çözümü,  eşitlik, barış ve kardeşlik temelinde bir arada yaşamanın koşullarının yaratılması savunulacaktır.

En temel insan hakkı olan yaşam hakkından, düşünce ve ifade özgürlüğüne, kimlik sorunundan ezilen emekçilerin sorunlarına, sağlıklı bir çevrede yaşam hakkından, sağlık, barınma, eğitim haklarına varıncaya kadar kamusal sorumluklarımıza uygun, politikalar üretmeye devam edeceğiz.

3.2 TMMOB, Sendikalar ve Diğer Demokratik Kitle Örgütleriyle İlişkiler

Sistemle bütünleşik, uyumlu, siyasetten uzak salt meslekçi ehlileştirilmiş bir TMMOB  yaratma çabalarına karşı, örgütsel bütünlüklü bir mücadelenin önemli bir bileşeni olunacaktır.

Diğer taraftan, verimli, üretken, örgüt içi demokrasinin kurumsallaştığı, "profesyonel meslek örgütü" anlayışına karşı mücadele eden, emekten ve halktan yana bir TMMOB için çaba harcanmaya devam edilecektir. 

Dar meslekçi ve mesleki şoven yaklaşımların, serbest piyasada pay kapma anlayışlarının odalarımızda giderek egemen olduğu, bu durumun birlik ruhunu zedelediği ve örgütsel yapımızda zafiyete yol açmaya başladığı günümüzde,  TMMOB salt meslekçi yaklaşımlara öznel değerlendirmelerle pirim vermeye devam ettikçe, odalarımız da piyasa ilişkileri içinde daha fazla yer almaya başlamakta, Odalarda iktisadi işletmeler gelişmektedir.

Odalarımızın bu gidişi hızlandıran zaaflardan arınarak, piyasa ilişkileri içinde gelir arttırmayı esas alan bir konumdan çıkıp, üyenin gücüne dayanan ve kendini sadece mesleki faaliyetlerle sınırlandırmayan bir çalışma anlayışını hayata geçirerek Odaların ve TMMOB nin toplumsal muhalefetin içinde daha güçlü yer alması gerekmektedir.

Bu amaçla örgütte bürokratlaşmaya yol açan dar-grupçu, dar meslekçi yaklaşımların tecrit edilmesi, profesyonel ve uzman yöneticilerin sınırlanması, devletten, siyasal partilerden ve sermayeden bağımsızlık ilkesinin yaşam bulması, odaların piyasaya hizmet üretmemesi, Odaların TMMOB‘a karşı maddi yükümlülüklerini yerine getirmesi her TMMOB platformunda savunulacak ve hayata geçmesine çalışılacaktır.

Mesleki alanlardaki yetki anlaşmazlıklarının TMMOB platformlarında aşılmasına yönelik anlayışın yaratılması hedeflenecektir.

Yakın meslek disiplinleri ile geçmiş yıllarda yaşanan kimi sorunlar ve gerilimler TMMOB bünyesinde aşılmaya çalışılsa da bunda başarı sağlandığı söylenemez. TMMOB geleneğinin önemli bir ayağı olan birlik anlayışının meslekler arası çalışmada belirleyici olması, dayanışma ve kolektif çalışma anlayışının yaşama geçmesi, dar meslekçi yapıların sönümlendirilerek kamu yararının ve bilimsel kriterlerin ön plana çıktığı anlayışların egemen kılınması için çaba sarf edilecektir. Bunun somut olarak ifadelendirileceği birlikte iş yapmanın olanakları araştırılacak geçtiğimiz dönem içinde ortaklaşılan konularda çalışmalara devam edilecektir.

TMMOB bünyesi içinde TMMOB nin halktan, emekten, demokrasi ve barıştan yana konumlanışının güçlenmesi, yönetsel zafiyetlerin giderilmesi yönünde çabalarımız sürecektir.

Diğer taraftan, kamu çalışanlarının yanı sıra özelde çalışan meslektaşlarımızın da sendikalaşma çabalarına destek olunacak, çalışma koşullarındaki olumsuzluklara  karşı girişim ve çalışmalar sürdürülecektir.

Üyelerimizin ağırlıklı olarak bulunduğu kamu çalışanları sendikaları ile ilişkilerin sürdürülmesi, birlikte mücadele anlayışının devam ettirilmesi, dayanışmanın geliştirilmesi ve kamu çalışanlarının grevli-toplu sözleşmeli sendikal hak mücadelesine katkı ve ortak mücadele doğrultusunda örgütlü çaba sarf edilecektir.

Kamu yararı ve toplumsal çıkar, barış ve demokrasi temelinde diğer demokratik kitle örgütleriyle ilişkilerin geliştirilmesine yönelik çabalar bu dönemde de sürdürülecektir. 

Altın işletmeciliğine karşı oluşan yerel oluşumlarla ilişki geliştirilirken, özelleştirme karşıtı platform ve nükleer karşıtı platform gibi örgütlenmelerde bundan önceki dönemlerde olduğu gibi bu dönemde de etkin bir şekilde yer alınacaktır.

Bu çalışma döneminde de sağlıklı ve güvenli yaşam çevresinde yaşama hakkının korunması amacıyla gelişen muhalefet hareketleri ve Beyaz Adımlar gibi mücadele platformlarının çalışmaları özenle takip edilecek, bu süreçlerin etkin bir katılımcısı olunmaya devam edilecektir.

Siyanürlü Altın İşletmeciliği, Plansız HESler, Nükleer Enerji Santral inşası gibi giderilmesi mümkün olmayan çevre sorunları yaratacak girişimlere karşı  yöre halkıyla olan dayanışma arttırılarak sürdürülecektir.

3.3 İşsiz Üyeler İstihdam

Kapitalizmin krizine bağlı olarak işsizlik, emekçilerin büyüyen bir problemi olmuştur. Jeoloji mühendisliğinde yaşanan işsizlikte buna bağlı olarak giderek artmıştır. Açık işsizliğin yanında yeni liberal politikalarla kurumlarda yaşanılan işlevsizleştirme sonucu ve meslek dışı hizmet alanlarında yer almanın yarattığı gizli işsizlik de varlığını korumaktadır.

Meslek alanımızı ilgilendiren tüm yasal düzenlemelerde bu yönde gerekli değişikliklerin yapılmasına çaba sarf edilerek, istihdamı arttırmaya yönelik girişimlerde bulunulmaya devam edilecektir.

Bu kapsamda başta kamu kurum ve kuruluşları olmak üzere mesleki alanımıza yönelik mühendislik hizmetlerinin meslektaşlar tarafından verilmesi, kadroların sayılarının artırılmasına yönelik çabalar yoğunlaştırılacaktır. Ayrıca yerinde denetimlerin sağlıklı yapılabilmesi ve kamusal nitelikli hizmetin daha iyi sunulabilmesi için belediyelerde temel yerbilimsel hizmetlerin mutlaka verilmesi konusunda özel çaba gösterilecektir.

Oda web sayfasının iş ilanları hususunda daha yaygın kullanımına çalışılacak, gazete vb. eleman ilanlarının daha sistematik şekilde takip edilerek web üzerinden işsiz üyelerimize duyurulmasına devam edilecektir.

Mesleğimizde de istihdamı daraltan, işsizliği artıran özelleştirme, kapatma ve küçültmelere herzamanki gibi karşı durulacak, kamu kaynaklarının merkezi planlamayla toplumsal ihtiyaçlar için kullanılmasını ve kamucu anlayış doğrultusunda üretimi ve istihdamı yaratacak yatırımların yapılması savunulacak ve hayata geçirilmesine gayret edilecektir.

İşsiz üyelerimizle olabildiğince ilişkiler geliştirilmeye çalışılacak, yapılacak toplantılarda sorunlar ve beklentiler üzerine birlikte çözüm yolları aranacaktır.

İşsiz ve Özel sektörde çalışan üyelerimizin sorunları ve çalışma koşullarının izlenmesi ve iyileştirilmesi için merkez şube ve temsilciliklerde komisyon oluşturulacaktır.

Ücretli çalışanlar, işsiz üyelerle ilgili üst örgütümüz TMMOB bünyesinde çalışma grupları oluşturma, oluşturulan çalışma gruplarına aktif katkı sağlamaya özel önem verilerek birlik üyelerinin birleşik bütünlüklü mücadelesine çalışılacak, olağanüstü TMMOB Genel Kurulu‘nda gündeme gelecek işsiz ve ücretli çalışan mimar mühendis ve şehir plancıları kurultayı kararlarının TMMOB kararı haline gelmesine çaba harcanacaktır.

3.4 Kamu ve Özel Sektör Çalışanları

Kamuda çalışanların özlük haklarına ilişkin olarak sendikalarla birlikte mücadele esas alınacak,  aynı çaba özel sektörde çalışana meslektaşlarımız için de sürdürülecektir.

Bu çerçevede Odamız, meslektaşlar ve KESK Sendikaları arasında köprü işlevini üstlenecek; kamu işyerlerindeki işyeri çalışma koşullarında doğan olumsuzluklara karşı gerekli müdahalelerin, işyeri örgütlüğümüz ile ortak yapılması hedeflenecektir.

Özel sektörde çalışan üyelerimizin ekonomik ve özlük haklarına, sendikalaşmalarına ve iş güvencelerine ilişkin girişim ve çalışmalar sürdürülecektir. Özel sektörde çalışan ancak zorunlu olmasına karşın Odaya üye olmayan meslektaşlarımızın odaya kayıtları sağlanarak, iş yerlerinde etkin olunmasına çaba harcanacaktır. 

Oda merkezi ve örgüt birimlerimizde kurulacak işsiz ve ücretli çalışan komisyonları, bu yöndeki çalışmalarını koordineli olarak yürütecektir.   

Okunma Sayısı: 3332
TMMOB
Jeoloji Mühendisleri Odası